Wiadomości
Uwaga na kontrole radioodbiorników w autach. Na co trzeba uważać?
Wkrótce rozpoczną się kontrole radioodbiorników w samochodach, lecz nie dotyczyć one będą opłat za abonament RTV. Celem inspekcji będzie sprawdzenie, czy zainstalowane radio jest wyposażone w tunery DAB+. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że Urząd Komunikacji Elektronicznej zajmie się tą weryfikacją.
Kontrole radioodbiorników
Zgodnie z przepisami Ministra Cyfryzacji sprzed 2020 roku, od 1 stycznia 2021 roku wszystkie nowe pojazdy muszą posiadać radioodbiorniki obsługujące standard DAB+. Ten najnowszy standard radia cyfrowego nie tylko zapewnia wyższą jakość dźwięku, lecz także wprowadza liczne dodatkowe funkcje, takie jak wyświetlanie zdjęć czy informacji podawanych przez stację. Ponadto, radioodbiorniki z DAB+ mogą odbierać więcej stacji niż te pracujące w tradycyjnym pasmie.
Do kwietnia 2023 roku wyposażenie w DAB+ stało się standardem. Wcześniej producenci traktowali ten obowiązek dosyć swobodnie, często oferując radio DAB+ w swoich modelach za dodatkową opłatą. Jednakże od kwietnia 2023 roku tunery DAB+ stały się standardowym wyposażeniem. Teraz, planowane są szeroko zakrojone kontrole, którymi zajmie się Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Aktualnie trwają konsultacje społeczne nad nowymi przepisami umożliwiającymi wdrożenie tych kontroli. Zgodnie z Moniką Dębkowską z biura komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji, obowiązek kontroli realizacji tego obowiązku wynika z projektu PKE, który mówi o prowadzeniu kontroli przez Prezesa UKE.
ZOBACZ TAKŻE: Hamujesz na żółtym świetle? Możesz dostać 1000 zł mandatu
Kontrole i kary
Nowy projekt nie precyzuje jednak metody przeprowadzania tych kontroli. Jest to celowe działanie, które ma zapewnić elastyczność urzędnikom. Inspekcje mogłyby przeprowadzać jednostki organizacyjne UKE oraz osoby o specjalistycznej wiedzy.
“Obowiązek kontroli realizacji ww. obowiązku i sankcjonowania jego naruszenia wynika z art. 421 projektu PKE, w myśl którego kontrolę przystosowania odbiorników samochodowych do odbioru cyfrowych transmisji będzie prowadził Prezes UKE.”
Firmom, które nie dostosują się do przepisów, grożą wysokie kary. Sankcje mogą obejmować utratę nawet 3 proc. przychodów z poprzedniego roku kalendarzowego. Dla firm z przychodami mniejszymi niż 500 tys. złotych, kara nie przekroczy jednak 15 tys. złotych. Kierowcom, których pojazdy nie są wyposażone w tuner DAB+, nie grozi kara.
Źródło: wirtualnemedia.pl / Canva