Nowe wymagania dla kierowców! Od 7 lipca 2024 roku trzeba mieć to w aucie!

5 lipca 2024
Przez: : M.J

Od 7 lipca 2024 roku, na mocy przepisów Unii Europejskiej, w życie wchodzi nowy obowiązek dla producentów samochodów. Wprowadzone regulacje GSR2 (General Safety Regulation) nakładają konieczność wyposażenia nowych pojazdów w specjalny system monitorowania stanu zmęczenia kierowcy. Celem tych przepisów jest zwiększenie bezpieczeństwa na europejskich drogach.

System ADDW od 7 lipca

Zgodnie z informacjami z serwisu portalsamorzadowy.pl, wszystkie nowe samochody, które uzyskają homologację po 7 lipca 2024 roku, będą musiały być wyposażone w system ADDW (Attention and Drowsiness Detection Warning). System ten, wykorzystujący kamerę i czujniki, ma na celu monitorowanie uwagi kierowcy. Dzięki technologii rejestrującej ruchy gałek ocznych, system będzie mógł zidentyfikować, kiedy kierowca zbyt długo spogląda poniżej poziomu deski rozdzielczej.

W przypadku wykrycia takiego zachowania, jeśli samochód porusza się z prędkością powyżej 50 km/h, po upływie 3,5 sekundy uruchomi się alarm dźwiękowy. Natomiast przy niższych prędkościach, sygnał dźwiękowy włączy się po 6 sekundach. Dodatkowo, czujniki systemu będą analizować inne objawy zmęczenia, takie jak zmniejszenie pulsu czy zwiększona liczba mrugnięć. W przypadku stwierdzenia zmęczenia, system wyemituje komunikat o konieczności przerwy w jeździe.

ZOBACZ TAKŻE: Nowe wymogi dla właścicieli samochodów z LPG. Obowiązkowe tabliczki informacyjne

Kierowcy starszych samochodów również będą musieli dostosować się do nowych wymogów. Pojazdy, które uzyskały homologację przed 7 lipca 2024 roku, będą musiały zostać wyposażone w system ADDW w ciągu dwóch lat, czyli do 7 lipca 2026 roku. Warto zaznaczyć, że kamery w tych systemach nie będą rejestrować danych biometrycznych ani daktyloskopijnych, co ma na celu ochronę prywatności kierowców.

Technologia ADDW a bezpieczeństwo na drogach

Unia Europejska przewiduje, że wprowadzenie tych systemów znacząco poprawi bezpieczeństwo na drogach. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 14 lat, dzięki technologii ADDW, uda się zmniejszyć liczbę poważnych urazów o 140 tysięcy, a liczba śmiertelnych wypadków spadnie o 25 tysięcy.

Wprowadzenie obowiązku montażu systemów monitorowania zmęczenia to kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach. Dzięki nowym technologiom, kierowcy będą bardziej świadomi swojego stanu podczas jazdy. To ma przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków związanych z dekoncentracją i zmęczeniem.

Nowe przepisy spotykają się z różnorodnymi opiniami. Wielu ekspertów z branży motoryzacyjnej podkreśla, że wdrożenie takich systemów to konieczność w kontekście rosnącej liczby wypadków spowodowanych zmęczeniem kierowców. Inni jednak obawiają się, że nowe technologie mogą być kosztowne i skomplikowane w implementacji. Niemniej jednak, długoterminowe korzyści płynące z poprawy bezpieczeństwa na drogach są niepodważalne.

Nowe regulacje stanowią istotny krok w kierunku bardziej bezpiecznego i świadomego korzystania z dróg. System monitorowania zmęczenia kierowcy, choć może wydawać się dodatkowym obciążeniem dla producentów, w dłuższej perspektywie ma szansę przynieść ogromne korzyści dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Źródło: finanse.wp.pl

Udostępnij Facebook instagram

Zostaw komentarz

Kliknij by zamknąć i wrócić do strony głównej