Od 7 lipca 2024 roku, na mocy przepisów Unii Europejskiej, w życie wchodzi nowy obowiązek dla producentów samochodów. Wprowadzone regulacje GSR2 (General Safety Regulation) nakładają konieczność wyposażenia nowych pojazdów w specjalny system monitorowania stanu zmęczenia kierowcy. Celem tych przepisów jest zwiększenie bezpieczeństwa na europejskich drogach.
Zgodnie z informacjami z serwisu portalsamorzadowy.pl, wszystkie nowe samochody, które uzyskają homologację po 7 lipca 2024 roku, będą musiały być wyposażone w system ADDW (Attention and Drowsiness Detection Warning). System ten, wykorzystujący kamerę i czujniki, ma na celu monitorowanie uwagi kierowcy. Dzięki technologii rejestrującej ruchy gałek ocznych, system będzie mógł zidentyfikować, kiedy kierowca zbyt długo spogląda poniżej poziomu deski rozdzielczej.
W przypadku wykrycia takiego zachowania, jeśli samochód porusza się z prędkością powyżej 50 km/h, po upływie 3,5 sekundy uruchomi się alarm dźwiękowy. Natomiast przy niższych prędkościach, sygnał dźwiękowy włączy się po 6 sekundach. Dodatkowo, czujniki systemu będą analizować inne objawy zmęczenia, takie jak zmniejszenie pulsu czy zwiększona liczba mrugnięć. W przypadku stwierdzenia zmęczenia, system wyemituje komunikat o konieczności przerwy w jeździe.
ZOBACZ TAKŻE: Nowe wymogi dla właścicieli samochodów z LPG. Obowiązkowe tabliczki informacyjne
Kierowcy starszych samochodów również będą musieli dostosować się do nowych wymogów. Pojazdy, które uzyskały homologację przed 7 lipca 2024 roku, będą musiały zostać wyposażone w system ADDW w ciągu dwóch lat, czyli do 7 lipca 2026 roku. Warto zaznaczyć, że kamery w tych systemach nie będą rejestrować danych biometrycznych ani daktyloskopijnych, co ma na celu ochronę prywatności kierowców.
Unia Europejska przewiduje, że wprowadzenie tych systemów znacząco poprawi bezpieczeństwo na drogach. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 14 lat, dzięki technologii ADDW, uda się zmniejszyć liczbę poważnych urazów o 140 tysięcy, a liczba śmiertelnych wypadków spadnie o 25 tysięcy.
Wprowadzenie obowiązku montażu systemów monitorowania zmęczenia to kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach. Dzięki nowym technologiom, kierowcy będą bardziej świadomi swojego stanu podczas jazdy. To ma przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków związanych z dekoncentracją i zmęczeniem.
Nowe przepisy spotykają się z różnorodnymi opiniami. Wielu ekspertów z branży motoryzacyjnej podkreśla, że wdrożenie takich systemów to konieczność w kontekście rosnącej liczby wypadków spowodowanych zmęczeniem kierowców. Inni jednak obawiają się, że nowe technologie mogą być kosztowne i skomplikowane w implementacji. Niemniej jednak, długoterminowe korzyści płynące z poprawy bezpieczeństwa na drogach są niepodważalne.
Nowe regulacje stanowią istotny krok w kierunku bardziej bezpiecznego i świadomego korzystania z dróg. System monitorowania zmęczenia kierowcy, choć może wydawać się dodatkowym obciążeniem dla producentów, w dłuższej perspektywie ma szansę przynieść ogromne korzyści dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Źródło: finanse.wp.pl