Uwaga kierowcy – popularna benzyna zniknie ze stacji w Polsce! Coraz głośniej jest o nadchodzących na stacjach benzynowych zmianach, które mogą sprawić kłopoty dla wielu właścicieli pewnej konkretnej grupy pojazdów. Serwis innpoland.pl pisze nawet o tym, że problem od nowego roku mogą mieć nawet miliony polskich kierowców. Ten sam serwis donosi właśnie, że z polskich stacji zniknie 95-oktanowa benzyna o symbolu E5, a stanie się to już od początku 2024 roku. Kto ucierpi na tym najbardziej? Szczegóły poniżej.
Szykują się wielkie zmiany na polskich stacjach benzynowych. Choć takowe doniesienia pojawiały się już od jakiegoś czasu, aktualnie wydaje się, że jest to niemal pewnik. Pisze o tym między innymi portal innpoland.pl. Jak się okazuje, ze stacji benzynowych w naszym kraju zniknie 95-oktanowa benzyna o symbolu E5. Wszystko zaplanowano na początek roku 2024. Rodzi to jednak wiele problemów dla kierowców, którzy poruszają się starszymi samochodami. Kłopot może okazać się naprawdę poważny.
O co dokładnie chodzi? Jak wyjaśnia koncern paliwowy w odpowiedzi na pytania wystosowane przed redakcję Business Insider Polska – “Od 1 stycznia 2024 r. na wszystkich polskich stacjach paliw dotychczasowe paliwo, jakim jest benzyna o liczbie oktanowej 95 (E5) zostanie zastąpiona benzyną E10. Natomiast tzw. benzyna premium o liczbie oktanowej 98 dalej sprzedawana będzie w formacie E5 (np. VERVA na stacjach Orlen).”
Co jednak najważniejsze, benzyny E10 nie można wlewać do wielu starszych pojazdów. Jakich konkretnie?
Według doniesień, kierowcy posiadający starsze pojazdy mogą mieć poważne problemy. Mianowicie, jak się okazuje, do spalania nowej benzyny E10 przystosowane mają być przede wszystkim pojazdy stosunkowo nowe, sprzedawane po 2011 roku. Serwis innpoland.pl zwraca uwagę, że:
Mimo tego nawet kilka milionów pojazdów zarejestrowanych w Polsce nie jest przystosowanych do tego paliwa.
To, czy nasz samochód przepala benzynę E10, można sprawdzić pod klapką wlewu paliwa. Niemieckie źródła podają natomiast, że benzynę E10 można tankować do aut, które wyprodukowano na rynek europejski od listopada 2010 roku. Poza tym, większość pojazdów wyprodukowana po 2000 roku, również powinna poradzić sobie z nowym paliwem.
Gorzej natomiast w przypadku pojazdów jeszcze starszych, a takich na naszych drogach nie brakuje. Strona auto-swiat.pl zwraca uwagę na fakt, że problemy mogą mieć właściciele aut z pierwszymi silnikami wyposażonymi w bezpośredni wtrysk paliwa. Takie osoby będą musiały tankować droższe paliwo 98-oktanowe.
źródło: innpoland.pl, auto-swiat.pl; foto: aju.pl