Ogromne zmiany dla kierowców! Odsłonięto pierwsze karty podatku od samochodów!

16 kwietnia 2024
Przez: : M.J

W Polsce szykują się duże zmiany w opodatkowaniu samochodów. Planowane nowe regulacje mają szczególnie dotknąć posiadaczy starszych modeli aut z silnikami Diesla i benzynowymi spełniającymi normę emisji spalin Euro 3 i niższe. Zmiany te mają również zniechęcić do rejestrowania takich pojazdów w kraju.

Nowa opłata rejestracyjna

Nowo wprowadzana opłata rejestracyjna będzie pierwszym krokiem, mającym na celu ograniczenie liczby pojazdów z wysokimi emisjami. Zgodnie z zasadą “zanieczyszczający płaci”, opłata ta ma wejść w życie już w czwartym kwartale 2024 roku. Kolejnym etapem będzie wprowadzenie podatku od posiadania samochodów z silnikami Diesla lub benzynowymi, planowane na drugi kwartał 2026 roku.

ZOBACZ TAKŻE: Spór o podatek od samochodów spalinowych w Polsce. Ministerstwo szuka kompromisu

Parlamentarzyści Karina Anna Bosak, Krzysztof Mulawa, Krzysztof Tuduj i Witold Tumanowicz zwrócili się z zapytaniem do Ministerstwa Środowiska, pytając o szczegóły nowych opłat. Interesuje ich, czy wysokość tych opłat będzie zależna od normy Euro, czy też od poziomu emisji CO2. Pytają również o dodatkowe obciążenia dla właścicieli SUV-ów, takie jak wyższe opłaty za parkowanie.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Krzysztof Bolesta, odpowiadając na te pytania, zaznaczył, że zmiany te nie wprowadzą nowych opłat, ale będą polegały na modyfikacji już istniejących przepisów dotyczących akcyzy na samochody. Zmieniona opłata rejestracyjna stanie się częścią tej akcyzy. Ministerstwo planuje, że nowe rozwiązania będą finansowo neutralne dla obywateli i będą uwzględniały zasadę sprawiedliwości społecznej.

“Wdrożenie tej reformy zakłada zmianę już obowiązujących regulacji w zakresie podatku akcyzowego, co oznacza że nie jest planowane wprowadzenie żadnej dodatkowej opłaty”

Zmiany w akcyzie mają przede wszystkim dotknąć starszych samochodów, które będą rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Opłata rejestracyjna będzie wyższa dla aut z silnikami spełniającymi normę Euro 3 i niższe. To ma na celu zahamowanie importu takich pojazdów do kraju. Obecnie, za samochody z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 obowiązuje stawka akcyzy wynosząca 3,1% od wartości pojazdu. Natomiast dla silników powyżej dwóch litrów stawka wynosi 18,6%. Samochody hybrydowe są obłożone niższą akcyzą.

O tym ile zapłacą kierowcy zdecyduje emisja CO2 i NOx

Podatek od posiadania samochodu jest nadal przedmiotem dyskusji na szczeblu Unii Europejskiej, gdzie Polska czeka na decyzję dotyczącą dalszych działań. Obecnie, w większości krajów UE, roczne podatki od posiadania samochodu elektrycznego są zerowe lub symboliczne, natomiast dla aut spalinowych wahają się one w granicach 400 euro. Najwyższe stawki występują w Belgii, gdzie wynoszą 1280 euro dla kompaktowych SUV-ów z napędem hybrydowym plug-in.

Nowy podatek od samochodu.
Nowy podatek od samochodów / fot. Canva.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapewnia, że nie planuje wprowadzania dodatkowych opłat za posiadanie konkretnego segmentu pojazdu, jak SUV-y. Decyzje dotyczące opłat za parkowanie pozostają w gestii samorządów, które mogą je ustalać niezależnie od administracji rządowej.

“MKiŚ zaproponowało objęciem opłatą jedynie pojazdów osobowych. W ocenie ministerstwa finansów niezbędne jest objęcie nią nie tylko pojazdów osobowych, ale również kategorii N1 do 3,5 t, które obecnie nie płacą żadnych opłat “

Warto dodać, że Polska jest jednym z trzech krajów Unii Europejskiej, który tego typu podatku jeszcze nie wprowadził. 

Źródło: auto.dziennik.pl

Udostępnij Facebook instagram

Zostaw komentarz

Kliknij by zamknąć i wrócić do strony głównej